Ioana Hincu

Imaginatia e rugaciunea mea

In Dubii on Octombrie 4, 2011 at 5:27 pm

Deseori am semanat confuzie in jurul meu. Asta pentru ca in cele mai obiectiv grele, dureroase sau pustii perioade ale vietii mele am navigat printre oameni aparent senina si fara sa ma plang prea mult. Si asta desigur e suspect si seamana confuzie. Oamenii nu pricep: omul cand e necajit arata necajit; cand e indurerat arata indurerat; cand e senin arata senin; cand e vesel arata vesel. Sigur, si eu functionez de obicei asa.

Doar ca uneori devine atat de greu de indurat ce mi se intampla, incat intervine un mecanism sanatos de protectie: ma agat de-o imaginatiune frumoasa, ma imprietenesc cu ea temeinic si o pun sa ma apere de realitate ca un scut. Si circul asa , protejata de scutul meu, prin lume. Si merge.  Aud ca asa fac uneori copiii cand isi creaza un prieten imaginar. Ii inteleg. Ei uite ca si adultii au nevoie din cand in cand de asta. Eu pur si simplu imi imaginez lumea si viata mea altfel. Asa cum cred eu si sper ca ar putea sa fie.

Recunosc ca de multe ori n-am mai avut alta scapare ca sa-mi recapat linistea si armonia interioara. Pur si simplu mi-am imaginat ca traiesc intr-o alta realitate. Temporar, desigur. Cat sa-mi recapat suflul si sa nu ma fac bucati.

Alteori insa, daca am perseverat mai mult, imaginatia s-a transformat in vis, dupa aia in perspectiva si s-a intamplat minunea: ce mi-am imaginat eu, oricat de rupt de realitate, oricat de cvasi-imposibil imi parea, oricat de departe de posibilitate si de probabilitate… a venit de nicaieri, fara nici o logica, si s-a intamplat. Cu alte cuvinte, simplul gand, constant, tacut, fara niciun fel de zgomot sau manifestare, a schimbat realitatea. Nu glumesc si n-am innebunit de tot. Jur. Uneori nici n-am mai fost constienta multa vreme de gandul ala si de plasmuirea mintii mele. Probabil ca s-a infipt atat de adanc in minte ca nici nu mai avea nevoie de formulare. A stat doar acolo si si-a facut treaba eficient.

Minunat lucru imaginatia! Sa dea Dumnezeu sa nu mi-o pierd niciodata. De abia atunci cred ca am sa imbatranesc. Pentru ca imaginatia vine de la Dumnezeu. Einstein spunea ( e celebra zicerea asta ) ca “imaginatia e mai importanta decat cunoasterea”( imagination is more important than knowledge). Eu l-am crezut intotdeauna si l-am inteles. El avea multa imaginatie. Caci e clar ca nu doar din cunoastere si studiu ( sunt multi cercetatori harnici si studiosi pe lumea asta), ci din imaginatie i-au venit genialele teorii care, pana la urma s-au convertit in stiinta. Curios nu? Uneori e de ajuns sa-ti imaginezi realitatea ca sa o cunosti cu adevarat.

Tot asa cred ( si chiar cred) ca se intampla si cu noi, astia mai normali si mult mai putin geniali decat Einstein. Mie chiar mi se intampla. Des. Tu, cel care citesti, sa nu razi. Mi s-a-ntamplat nu de putine ori ca, impotriva oricaror date obiective si a probabilitatii, sa-mi imaginez cum as vrea sa fie viata mea si ce mi-ar trebui mie sa se intample in ea. Cu totul altfel decat prezentul si complet diferita de perspectiva logica a realitatii, bineinteles. Si imaginea asta in care am trait la inceput doar in capul meu, a devenit cu timpul atat de reala ca pana la urma s-a si intamplat. Cu contributia mea, pe ici pe colo, desigur.

Asta inseamna ca imaginatia e rugaciunea mea. Pentru ca deseori a functionat intocmai ca o rugaciune. Ca nici pe Dumnezeu nu il cunosc personal si obiectiv –  aud ca e destul de scump la vedere . Si totusi, il rog deseori ( ca noi toti), cand eu nu mai stiu cum, sa faca odata sa se intample ceva bun, de care chiar am nevoie ( nu-l deranjez cu mofturi sau dorinte efemere). Si culmea: la un moment dat chiar se intampla. M-am prins eu de asta mai demult. Asa ca I-am preluat cu mintea si cu inima, o parte din atributii, ca sa nu-L mai deranjez atat.

Cred ca pana la urma cheia fericirii ramane imaginatia. Totul e sa-ti imaginezi ceva bun si frumos, in armonie cu tine si cu ceilalti, si sa te tii de plasmuirea asta pana se intampla. Ca de o cheie care deschide usa spre o realitate mai frumoasa.

Categoric imaginatia e mana lui Dumnezeu. Si e cea mai eficienta rugaciune. Asa cred eu.

Lasă un răspuns

