Ioana Hincu

Din partea domnului Kipling. Cu dragoste.

In Solutii on Decembrie 31, 2011 at 4:53 am

Exista o tema si o tematica despre care, desi mi-as dori sa scriu mai des, nu indraznesc. Decat rarut  si circumspect. Dragostea. Vorba lui Plesu, abordarea trebuie sa fie serioasa, dar “frageda”. Iubirea nu trebuie nici absolutizata, dar nici decazuta in banal. E tare greu sa scrii despre iubirea omeneasca fara sa o trivializezi sau diluezi. Fara sa-i scazi din prestigiu. Si n-as vrea sa fiu tocmai eu aceea care sa o intinez cu cuvinte nepotrivite. Tocmai eu care tanjesc dupa veracitatea ei, si cu spaima observ cat e de rara.

In fine, nu indraznesc sa scriu prea des sau prea mult despre iubire, pentru ca destui au scris ( in proza sau versuri), iar unii au facut-o asa de simplu, de cuprinzator si frumos , incat,  prin comparatie, eu nu mai am nimic de spus. Ma  multumesc doar sa o traiesc, doamne ajuta, in toate formele ei.

De asta cand ma sufla, asa, un vant literar de iubire, ma abtin, si “vorbesc” cu cuvintele altora, mult mai demne de pretiosul sentiment.

Pana cum, am “vorbit”, pe rand, cu cuvintele  lui Saint Exupery, Pablo Neruda, Ortega y Gasset si Mario Benedetti. Care mie ( toti) imi plac mult. Si toti au o naturala si “frageda” abordare.

Azi am ales cuvintele lui Kipling. Simt deja plutind in aer uimirea si nedumerirea, chiar inainte de a va spune ca e vorba de celebra lui poezie: If ( Daca) . Nu cred ( sau poate ca ma insel) ca vreun literat ( competent si de profesie) ar incadra “If”, in genul poeziei de dragoste. Si totusi, mie asa mi se pare. Pentru ca e o poezie scrisa cu multa ingaduinta, blandete, intelegere, toleranta si, pana la urma, cu autentica si asezata dragoste de oameni. Dintotdeauna ( de cand eram copil si am citit-o prima data, fara s-o inteleg prea mult) mie asa mi s-a parut. O poezie cu si de iubire. Dincolo de morala ei si de continut. Intotdeauna mi l-am imaginat pe Kipling citindu-i-o cu dragoste fiului lui.

Iar daca tot traim vremuri tulburi, in care putine intelesuri, sentimente si reguli morale si spirituale importante mai au prestigiul cuvenit, cu atat mai mult mi se pare necesara aducerea aminte a unei atat de duioase si pline de iubire definitii a starii si conditiei de OM.

Mi se pare o binevenita incheiere a unui an tulbure despre care putine lucruri bune am de spus.

Si inca ceva. Imi cer dinainte iertare pentru indrazneala de a prezenta aici felul cum am inteles eu cuvintele lui Kipling. Sigur ca aveti la dispozitie ( in varii interpretari ale mai multor traducatori romani, profesionisti) mai multe variante. Tiparite sau digitale. Si sigur ca pentru cunoscatorii ( multi) ai limbii engleze, cel mai bine e sa-l cititi in limba originala (  aveti si aceasta varianta aici). Asta insa alegeti voi. Eu nu de amorul artei sau ca sa fiu mai cu motz l-am tradus asa. Ci pur si simplu pentru ca asa l-am inteles eu pe” IF”. Iar celelalte traduceri pe care le-am citit de-a lungul vremii  mi se pare ca pierd putin din intelesuri de dragul versificatiei. In mesajul lui Kipling catre omenire, as zice ca fiecare cuvant de-al lui atarna greu si e important. Si atat.

Prin urmare, cu tot dragul, din partea domnului Rudyard Kipling, va daruiesc IF:

If you can keep your head when all about youAre losing theirs and blaming it on you,                         If you can trust yourself when all men doubt you,But make allowance for their doubting too;If you can wait and not be tired by waiting,Or being lied about, don’t deal in lies,Or being hated, don’t give way to hating,

And yet don’t look too good, nor talk too wise:

 

If you can dream – and not make dreams your master; 

If you can think – and not make thoughts your aim;

If you can meet with Triumph and Disaster

And treat those two imposters just the same;

If you can bear to hear the truth you’ve spoken

Twisted by knaves to make a trap for fools,

Or watch the things you gave your life to, broken,

And stoop and build ‘em up with worn-out tools:

             

If you can make one heap of all your winnings

And risk it on one turn of pitch – and toss,

And lose, and start again at your beginnings

And never breathe a word about your loss;

If you can force your heart and nerve and sinew

To serve your turn long after they are gone,

And so hold on when there is nothing in you

Except the Will which says to them: „Hold on!”

 

If you can talk with crowds and keep your virtue,

Or walk with Kings – nor lose the common touch,

If neither foes nor loving friends can hurt you,

If all men count with you, but none too much;

If you can fill the unforgiving minute

With sixty seconds’ worth of distance run,

Yours is the Earth and everything that’s in it,

And – which is more – you’ll be a Man, my son!

 

Dacă esti calm cand toti in jurul tau se pierd cu firea si spun ca-i vina ta,
De crezi in tine, cand toti se indoiesc,
Dar tii cont de-ndoiala lor;
De stii s-astepti, fara sa obosesti de asteptare, Sau de a fi mintit, si totusi traiesti drept,
Sau de a fi urat, si nu raspunzi cu ura,

Si nici prea bun nu pari, nici prea-ntelept;

Dacă visezi – dar nu-ti sunt visele stapanul;

De poti gandi – dar  nu-ti faci gandul tzel;

Daca-ntalnesti Triumful si Dezastrul  

Si-i poti trata pe ambii impostori la fel;

Daca induri s-auzi un adevar grait de tine

Sucit de sarlatani intr-o capcana pentru prosti,

De poti sa-ti vezi truda de-o viata naruita,

Si cu unelte vechi, sa o cladesti la loc;

Dacă poti aduna toate castigurile tale

Si sa le risti, făra a clipi, pe-un singur zar,

Iar daca pierzi, să reincepi ca prima dată

Făra sa sufli un cuvant măcar;

Daca poti sa-ti faci inima, nervii si muschii

Sa te serveasca dincolo de puterea lor

Si astfel sa rezisti, cînd nu mai e nimic in tine  

Decat Vointa care spune: “Rezista! Nu te da batut”

 

De poti vorbi multimii pastrandu-ti virtutea

Si te poti insoti cu Regi, fara s-o pierzi;

De nici vrajmasi, nici iubitori prieteni nu te pot abate,

Daca toti pot conta pe tine, dar nimeni prea mult;

Daca poti umple cruda trecere a minutului

Cu 60 de secunde avand rost,

A ta e lumea cu tot ce-are inauntru,

Si – ce-i chiar mai mult – fiule, vei fi OM! 

Lasă un răspuns

