Ioana Hincu

Bucuresti- catun fara stapan

In Solutii on Februarie 21, 2012 at 8:03 pm

Locuiesc pe o strada din sectorul 2, la 4 kilometri de punctul zero al tarii si al capitalei, strada cu iesire directa si perpendiculara pe un mare bulevard. Case. Oamenii sunt de tot felul, mai bogati, mai putin bogati, dar relativ linistiti si gospodari ( cei mai bogati sunt mai necivilizati si mai lenesi, clasic,  dar de nevoie vad ca se dau pe brazda treptat).

De la prima ninsoare nu s-a mai putut iesi cu masina din garaje sau curti. Nu-i bai. Am dat cu totii la lopata si am putut circula permanent cu picioarele. Iar taxiurile ( cand le-am gasit) au avut pe unde veni. Adica pe un jgheab, pe mijlocul strazii, printre ziduri inalte de zapada. Ca deh, asa se intampla cand se aseaza cca un metru de omat peste lume. Iar cu lopata nu poti decat sa-ti faci partie, adica sa muti de colo-colo nametii, construind, prin suprapunere, niste  munti. N-am vazut in viata mea ( care numara cateva zeci de ani) la mine pe strada intrand vreun utilaj de deszapezire. Casa mea e la 100 de metri de bulevard. Nici pluguri, nici masini de incarcat/carat zapada. Si e firesc: DOAR LOCUIESC INTR-UN CATUN ( Bucuresti), NU LA ORAS.

N-avem primar, nici de sector ( unitate administrativ teritoriala de dimensiunile unui oras), nici de capitala, pentru ca nu suntem nici una, nici alta. La cativa metri de bulevard, e catun, nu oras. Iar catunul, conform legii, n-are personalitate juridica ( asta e, n-are locul personalitate !), asa ca n-are nici stapan, nici primar.

In privinta asta nu mai am nici o nedumerire. Inainte de Sorin Oprescu, mai aveam iluzia c-as trai la oras. Ca-n capitala nu m-am mai simtit din copilarie.  Insa din 2008 incoace si iluzia asta  mi s-a spulberat ( iluziile mele, unde si care este ele….tra, la, la, iaca manea).

Nedumerirea mea e alta. Si va spun drept, nu pot sa mi-o lamuresc:

Daca in 2008 actualul primar general s-a ales cu voturile a cca 15% din electorat ( vreo 30% s-au prezentat la vot, restul, ingretosati, au stat acasa), iar cei de sector tot cam pe acolo, daca anul asta se vor alege cu si mai putin, pe cine reprezinta si de ce au pe mana aparat administrativ si buget de capitala/oras si nu de catun?

Eu n-am nimic impotriva sa se aleaga sau realeaga, si Oprescu si ceilalti primari de sectoare, cu 10 voturi sau cu cel mult 100 ( ca probabil atatea merita, sa fim seriosi). Dar aparatul care-i serveste si bugetul din care se-nfrupta (si ei si servitorii lor personali) sa fie proportional. N-au nevoie de sute de oameni in subordinea lor si nici de mari bugete ca sa-si gestioneze ograda individuala, pentru ca oricum nu au grija decat de ea. Iar pe noi, astia din nenumaratele catune ale capitalei, nici nu ne servesc, nici nu ne administreaza cumva. Doar ne fura cu amenzi, taxe si impozite de care, dupa aia, se veselesc doar ei. Si gata.

Cum spuneam: m-am obisnuit sa ma descurc si sa ma administrez, inclusiv stradal, exact ca-n salbaticie. Ca-ntr-un sat uitat de lume, situat la cativa metri de bulevard. Si , din pacate, m-am obisnuit ca toti cei care se aleg in functii si demnitati locale sa aibe  nivel intelectual, managerial si civic satesc (nici macar comunal). Insa au mare anvergura la devalizat bugete impreuna cu co-satenii lor. Pai atunci, nu vi se pare de bun simt sa le dam pe mana subalterni si bani ca pentru nivelul lor? Mie da.

Iar de restul banilor, ne organizam si ne gestionam noi. Ca tot avem contracte individuale si platim separat tot ce inseamna utilitati ( apa, gaze, salubritate, canalizare, curent electric, internet, tv, telefon). Nu mi se pare firesc sa platim pe deasupra taxe si impozite la bugetul local , decat daca beneficiem de fructele lor. Pentru ca sa-i platesc pe ei, si dupa aia sa ma descurc singura sau cu vecinii,  tot de banii mei , dar altii , chiar n-are rost.

Are cineva alta sugestie? O astept cu mult interes.

Pe aceasta nota vesela si nedumerita,  va salut, imi pun cizmele de cauciuc, si ma duc sa mai mut de colo-colo, cu lopata, niste cacao amestecata cu zapada de pe ulita mea de asfalt.

Lasă un răspuns

