Ioana Hincu

Libertatea – un cuvant enorm

In certitudini on Iulie 31, 2012 at 3:00 pm

Editurile ( mari si mici) din Romania, considera ca Mario Benedetti ( jurnalist, romancier si poet uruguayan decedat in 2009 si considerat unul dintre cei mai reprezentativi scriitori ai lumii hispanice a secolului XX) nu merita tradus. Asa ca am ales pentru voi o pagina din Primavara cu un colt rupt ( o”scrisoare” 🙂 asternuta de Benedetti ca de la copila Beatriz catre tatal sau, detinut politic) pe care, cu tot dragul, v-am tradus-o si v-o daruiesc. Nu de alta, dar ca sa nu uitati ca...Libertatea e un cuvant enorm... e dar de la Creator … sta in capul si-n sufletul vostru ( acolo pe unde va bantuie, daca il lasati, si Dumnezeu) si nu v-o poate lua nimeni, decat daca ii dati voie… Iaca savurati, disfrutad, enjoy… ( la final, pentru vorbitorii de spaniola – versiunea originala).

BEATRIZ ( Un cuvant enorm)

Din romanul Primavara cu un colt rupt de Mario Benedetti

            Libertate e un cuvant enorm. De exemplu, cand se termina orele, se spune ca cineva e in libertate. Cat dureaza libertatea, cineva se plimba, cineva se joaca, cineva nu trebuie sa invete. Se spune ca o tara e libera cand o femeie oarecare sau un barbat oarecare face ce are chef. Dar pana si tarile libere au lucruri foarte interzise. De exemplu sa omori. Desigur, se pot omori tantari si gandaci, si de asemenea vaci ca sa faci fripturi la gratar. De exemplu e interzis sa furi, desi nu e grav  daca cineva pastreaza restul cand Gratiela, care este mami a mea, ma pune sa fac niste cumparaturi. De exemplu este interzis sa intarzii la scoala, desi in cazul asta trebuie facuta o scrisorica, mai bine zis trebuie sa o faca Gratiela, justificand de ce. Asa zice invatatoarea: justificand.

            Libertate vrea sa spuna multe lucruri. De exemplu, daca cineva nu e inchis, se spune ca este in libertate. Dar tata e inchis si totusi e in Libertate, pentru ca asa se cheama inchisoarea unde e deja de multi ani. La asta unchiul Rolando ii zice ce sarcasm. Intr-o zi i-am povestit prietenei mele Angelica ca inchisoarea in care este tata se cheama Libertate si ca unchiul Rolando spusese ce sarcasm si prietenei mele Angelica i-a placut asa de mult incat atunci cand nasul ei i-a facut cadou un catelus i-a pus numele Sarcasm. Tata e un detinut dar nu pentru ca ar fi omorat sau furat sau intarziat la scoala. Gratiela zice ca tata e in Libertate, adica e inchis, pentru ideile lui. Se pare ca tata era faimos pentru ideile lui. Si eu uneori am idei, dar inca nu sunt faimoasa. De aceea nu sunt in Libertate, adica nu sunt detinuta.

            Daca as fi detinuta, mi-ar placea ca doua dintre papusile mele, Toti si Monica, sa fie de asemenea detinute politice. Pentru ca mie imi place sa dorm imbratisata mai ales cu Toti. Cu Monica nu chiar atat, pentru ca e foarte morocanoasa. Eu n-o bat niciodata, mai ales ca sa-i dau un exemplu Gratielei.

            Ea m-a batut de putine ori, dar cand o face eu as vrea sa am foarte multa libertate. Cand ma bate sau ma bombane eu ii spun Ella, pentru ca ei nu-i place  sa-i spui asa. E clar ca trebuie sa fiu foarte imbufnata ca sa ii spun Ella. Si de exemplu vine bunicul meu si ma intreaba unde e mama ta, si eu ii raspund Ella e in bucatarie, deja toata lumea stie ca sunt suparata, pentru ca daca nu sunt suparata zic numai Gratiela e in bucatarie. Bunicul meu totdeauna zice ca eu am iesit cea mai imbufnata din familie si asta pe mine ma face foarte fericita. Nici Gratielei nu ii place prea mult sa-i spun Gratiela, dar eu ii spun asa pentru ca e un nume frumos. Numai cand o iubesc mult, cand o ador si o pup si o strang tare in brate si ea imi spune ca vai micuto nu ma mai strange asa, atunci ii spun mama sau mami si Gratiela se emotioneaza si devine foarte duioasa si ma mangaie pe par, si asta n-ar fi asa si nici asa de bine daca eu i-as spune mama sau mami  pentru orice prostie.

            Adica libertatea este un cuvant enorm. Gratiela zice ca a fi detinut politic ca tata nu e nici o rusine. Ca e aproape o mandrie. De ce aproape? E mandrie sau rusine? Eu sunt mandra, nu aproape mandra, de tata, pentru ca a avut multe idei, atatea si atatea ca a fost inchis pentru ele. Eu cred ca acum tata va continua sa aibe idei, teribile idei, dar sunt aproape sigura ca nu le spune la nimeni, pentru ca daca le spune, cand va iesi din Libertate ca sa traiasca in libertate, pot sa-l bage inca o data in Libertate. Vedeti cum e enorma?:)

           

BEATRIZ ( Una palabra enorme)

Del libro Primavera con una esquina rota por Mario Benedetti

 

            Libertad es una palabra enorme. Por ejemplo, cuando terminan las clases, se dice que una está en libertad. Mientras dura la libertad, una pasea, una juega, una no tiene por qué estudiar. Se dice que un país es libre cuando una mujer cualquiera o un hombre cualquiero hace lo que se le antoja. Pero hasta los paises libres tienen cosas muy prohibidas. Por ejemplo matar. Eso sí, se pueden matar mosquitos y cucarachas, y también vacas para hacer churrascos. Por ejemplo esta prohibido robar, aunque no es grave que una se quede con algún vuelto cuando Graciela, que es mi mami, me encarga alguna compra. Por ejemplo esta prohibido llegar tarde a la escuela, aunque en ese caso hay que hacer una cartita, mejor dicho la tiene que hacer Graciela, justificando por qué. Así dice la maestra: justificando.

            Libertad quiere decir muchas cosas. Por ejemplo, si una no esta presa, se dice que está en libertad. Pero papa está preso y sin embargo está en Libertad, porque así se llama la carcel donde está hace ya muchos anos. A eso el tio Rolando lo llama que sarcasmo. Un día le conté a mi amiga Angélica que la carcel en que está mi papa se llama Libertad y que el tio Rolando había dicho que sarcasmo y a mi amiga Angélica le gustó tanto la palabra que cuando su padrino le regaló un perrito le puso de nombre Sarcasmo. Mi papa es un preso pero no porque haya matado o robado o llegado tarde a la escuela. Graciela dice que mi papa está en Libertad, o sea está preso, por sus ideas. Parece que mi papa era famoso por sus ideas. Yo tambien a veces tengo ideas, pero todavia no soy famosa. Por eso no estoy en Libertad, o sea no estoy presa.

            Si yo estuviera presa, me gustaría que dos de mis muñecas, la Toti y la Mónica, fueran también presas politicas. Porque a mi me gusta dormirme abrazada por lo menos a la Toti. A la Mónica no tanto, porque es muy gruñona. Yo nunca le pego, sobre todo para darle ese buen ejemplo a Graciela.

            Ella me ha pegado pocas veces, pero cuando lo hace yo quisiera tener muchisima libertad. Cuando me pega o me rezonga yo le digo Ella, porque a ella no le gusta que la llame asi. Es claro que tengo que estar muy alunada para llamarla Ella. Si por ejemplo viene mi abuelo y me pregunta donde está tu madre, y yo le contesto Ella está en la cocina, ya todo el mundo sabe que estoy alunada, porque si no estoy alunada digo solamente Graciela está en la cocina. Mi abuelo siempre dice que yo salí la más alunada de la familia y eso a mí me deja muy contenta. A Graciela tampoco le gusta demasiado que yo la llame Graciela, pero yo la llamo así porque es un nombre lindo. Sólo cuando la quiero muchisimo, cuando lo adoro y la beso y la estrujo y ella me dice que ay chiquillina no me estrujes así, entonces sí la llamo mamá o mami, y Graciela se conmueve y se pone muy tiernita y me acaricia el pelo, y eso no sería así ni sería tan bueno si yo le dijera mamá o mami por cualquier pavada.

            O sea que la libertad es una palabra enorme. Graciela dice que ser un preso politico como mi papa no es ninguna vergüenza. Que es casi un orgullo. ¿Por que casi? ¿Es orgullo o es vergüenza? Yo estoy orgullosa, no casi orgullosa, de mi papa, porque tuvo muchisimas ideas, tantas y tantisimas que lo metieron preso por ellas. Yo creo que ahora mi papa seguirá teniendo ideas, tremendas ideas, pero es casi seguro que no se las dice a nadie, porque si las dice, cuando salga de Libertad para vivir en libertad, lo pueden meter otra vez en Libertad. ¿Ven como es enorme? 🙂

Lasă un răspuns

