Ioana Hincu

Denaturarea sensului. Lupta pentru cuvânt.

In certitudini on Martie 18, 2013 at 11:38 pm

…iar din partea mea, toată recunoștința pentru apărătorii lui.

 Context:

 (Matei 7:6) Cele sfinte nu le dați la câini, nici nu aruncați mărgăritarele voastre înaintea porcilor, că nu cumva să le calce în picioare, iar apoi să se întoarcă să vă rupă.( Proverbe 9:11)  Cu gura lui, omul fără Dumnezeu distruge pe aproapele său, dar cel drept se salvează prin cunoaștere. (Matei 7:7) Cereți, și vi se va da; căutați, și veți afla; bateți, și vi se va deschide.

Am un respect simplu și-o venerație naturală, aproape sacră, pentru cuvânt. Nu pentru că n-aș prețui tăcerea. Ci pentru că după mama, tata și Dumnezeu, după iubirea și neiubirea îngerilor sau a oamenilor, cuvântul m-a făcut ce sunt. Și nu uit.

Tot ce înțeleg, despre mine și despre lume, din cuvânt vine. Din cuvintele altora sau ale mele, rostite sau formulate tăcut. Toate sensurile și legăturile imaginabile ale vieții. Cele mai multe salvări și distrugerile ei.

De aceea mă aflu în conflict spontan, logic, cu pângăritorii inestimabilei comori, și port sinceră recunoștință păstrătorilor ei. Pentru că, știți sau nu, vreți sau nu să acceptați, cuvântul asta este: o inestimabilă comoară, mult deasupra celor materialicesti. În special acum, când denaturarea sensului cuvintelor a devenit o armă sistematic folosită împotriva omului și a identității lui.  Când regresul omenesc e clamat sub nume de progres, intoleranța sub nume de toleranță, prostia drept inteligență, și minciuna drept adevăr. Mai ales acum, am un respect profund și-o sinceră mulțumire pentru toți aceia care știu să alăture cuvintele, dându-le și păstrându-le adevăratul  conținut. 

 Nu sunt mulți.

Coborând strict în actualitatea românească, cei care rostesc public și adecvat cuvântul, de la înălțimea ( meritată) a reputației lor, nu-s mulți deloc.  I-aș putea înșirui (măcar pe aceia pe care, căutând, ca să aflu, i-am găsit eu). Dar nu-i nevoie, căci ei se știu. Și mai sunt aceia care, fără  atât de largă audiență, însă cu  modestie și inteligență, îmi mai împărtășesc uneori cuvintele lor; vesele, triste, dar cu sens. Cuvântul lor (și al unora, și al celorlalți),  scris sau rostit, nou sau vechi, este imperativ a fi răspândit. Și apărat. Apărat pe orice căi,  consecvent, public și cu orice risc. Pentru că iată, înțelepciunea biblică, milenară, deci verificată în timp, ne învață că, la fel ca orice lucru prețios, și cuvântul, când îl arunci la câini și la porci (sunt și vor fi întotdeauna destui printre noi) ți-l calcă-n picioare și ripostează. Prin urmare, problema se pune simplu: e război; cine câștigă? ei,câinii și porcii, sau noi?

Nu-i de glumit cu pierderea (evidentă) a sensurilor cuvântului. Pentru că, în înțelesul corect al cuvântului și alăturărilor lui stă Adevărul, atât cât îl putem cuprinde noi. Și doar pe Adevăr se poate clădi trainic o societate, o viață, o idee, un proiect, oricare, un destin, individual sau comun. Pe minciună și fals nimic nu rezistă. Vă asigur că nici noi.  Prin urmare, chiar dacă la prima vedere nu pare, cuvântul și sensul lui salvează și modelează. Sau, dimpotrivă, ne pierde și denaturează. Opțiunea rămâne la noi.

De asta acum, mai ales acum, în fața valului  mediatic crescând de non-sensuri și anti-sensuri vehiculate premeditat sau prostesc, eu optez. Optez să apăr și să răspândesc, modest, dar consecvent, cuvintele altora. Vii sau morți, dar sigur inteligenți și onești. Cuvinte tari, moi, aspre, blânde, triste, vesele, simple, complicate, cu sens evident sau subtil, însă inteligent, onest. Optez să le caut în continuare, să nu mă opresc, pentru că lumea e plină de oameni deștepți, buni, de vorbele și curajul lor. E datoria mea să îi caut. Căci doar așa,  căutând, voi afla, și bătând la ușa științei, frumuseții și bogăției spiritului lor astfel formulat, mi se va deschide (sper, cred, îmi doresc) și mie.

Iar pe cei vii, buni și puțini, pe care deja i-am aflat, i-aș ruga frumos să nu se descurajeze și să nu se oprească din împărtășit lumii cuvinte. Chiar dacă porcii și câinii vor încerca să le terfelească sensul. Suntem, evident, în plin război între rațiune și non-rațiune, spirit versus materie,  om împotriva goliciunii lui. Ar fi păcat să nu-i supraviețuim doar pentru că unii latră mai tare. Mi se pare inacceptabil; un abandon nefiresc. Și, recunosc, rugămintea mea are o notă egoistă și personală: dacă cei buni abandonează, eu  de la cine învăț, pe cine mă  mai bazez?

Și știți ceva? Până la urmă, așa delicate cum sunt, au și mărgăritarele rezistența lor; la fel ca binele, adevărul și cuvântul care le cuprinde. Eu n-aș uita că există flori ( nufărul, bunăoară) care  cresc în mlaștini.  Ba și-n noroi. Deci, există speranță. Prin urmare, se poate câștiga și acest război. Sigur, n-a spus nimeni că va fi ușor.

Post scriptum:

Aveți mai jos un exemplu de putere a cuvântului esențial, rostit simplu, curajos, ferm și cu umor. Și ar fi de notat că aceste cuvinte au fost rostite în mijlocul unei mlaștini ideologice și a reprezentanților ei, și totuși s-au ridicat, imposibil de oprit, și se ridică în continuare, liber, peste noroi. Merită urmărit atent până la sfârșit. Atinge într-un timp relativ scurt, o sumă de probleme de mare actualitate, de la morală  la economie.  Iar finalul e decisiv. Enjoy!

  1. Fascinant discursul dr-lui Benjamin Carson. Splendida si prezentarea, da, luam parte la razboiul dintre ratiune si non-ratiune.
    Thanks Ioana!

    • you’re welcome. Tu de ce crezi ca l-am prezentat si plasat la final? Credeai ca am exagerat, nu-i asa? Niet. Stii ce-i amuzant? Ca nici macar adversarii lui, nu prea au cum sa-l terfeleasca. tocmai pentru ca foloseste cuvantul clar, simplu, la sensul lui corect, fara echivoc, neideologizat ( sigur, unora li se va parea bigot, ca citeaza din biblie la inceput; fie; merita sa depaseasca totusi cele 30 de secunde). Plus, omul e credibil tocmai pentru ca e autentic, direct si rational. Plus reputatia remarcabila si impecabila pe care o are. Ei, bine ca mai sunt si se mai vad si unii ca el. Merita raspanditi 🙂

Lasă un răspuns

