Ioana Hincu

Nişte raiuri pentru o ţară frumoasă şi tristă

In Dubii on Iunie 1, 2013 at 4:22 pm

…sau, altfel spus, câte un rai mic, pe ici pe colo, dacă se-ntâmplă

Lu’ Ara și celorlalți, se știu ei care.

Știu că nu-i înțelept să vrei rai dintr-un trai obosit. Căci traiul nostru-i obosit din proiect, unul care nu nouă ne aparține deocamdată, ci unor venetici, mai mari și tari decât ar trebui, pentru că i-am lăsat noi să fie. Dar eu, slavă domnului, nu-s înțeleaptă.

Știu că una-i raiul din capul meu, fie el cât de mic, și alta realitatea. Cam atât de mic părea  acum 2 ani: https://ihincu.wordpress.com/2011/09/11/raiul-dupa-capul-meu/

Dar  când după o zi în care ți s-au înmuiat oasele de atâta ploaie ( perspectiva era gata înecată), iar prietena Ara aruncă-n lume, la lumea virtuală, pe seară, de ziua copiilor mari ( să nu-mi spuneți că v-ați făcut toți mari) și mici ( aici depinde), trei vorbe cristaline ( bling!) care te lovesc de nu te vezi, adică te vezi mai limpede ca niciodată, prizonier într-o vreme pe care liniștită m-aș culca s-o dorm ca s-o sar sau s-o uit, adică  astea:

 “caragiale n-a existat. a existat numai o ţară frumoasă şi tristă în care mai toţi oamenii erau condamnaţi la crîşmă pe viaţă. cu halbe de bere legate la-ncheietura mîinii în lanţuri. de zăngăneau cîrciumile la fiecare scobitură. a existat un fel de rai ponosit în pomii căruia creşteau gheare şi gîturi de găină şi mai ales picioare şi capete de porci. dar femeile acelui loc îşi îmbiau degeaba bărbaţii să guste din ele. căci oricît au muşcat ei de pofticioşi n-au reuşit să cadă în raiul acela”. ( Cristian Popescu 1959-1995, din cartea Arta Popescu, fragmentului ii spune, pe titlul sau, Trebuiau sa poarte un nume )

… atunci chiar  mă dezic de orice rațiune și-nțelepciune. Da’€™ ce treabă am eu cu înțelepciunea și cu rațiunea când vine vorba de rai? Al meu, mic, pitic, precar, solid, ponosit sau cum o fi, vorba omului asta care nu mai este, e dreptul meu să vin cu el, să-l zic la lume și s-o ademenesc, chiar dacă nu-i mare lucru, poate că e, sau ar putea fi, și s-or mai aduna și alții prin el.

Păi da. Chiar într-o țară frumoasă și tristă în care caragiale n-a existat și toți oamenii erau condamnați la crîșmă pe viață și-un trai obosit cu rai ponosit pe care nici pe ăla nu-l nimeresc, și  care rai, cel din capul meu, mic rai și gata ciopârțit, nici așa nu pare să aibă vreo șansă, eu tot voi ademeni pe oricine poftește să cadă în el. Și se întâmplă, evident că împotriva firii, evident că rar, să mai cadă câte cineva. Și se întâmplă că mai sunt și alții, puțini, trist de puțini, care fac la fel cu , despre și întru raiul lor, care e sigur mai bun decât iadul-zis-rai uniform și programatic-bezmetic distribuit ce stă să ne înghită pe toți. Și d’€™aia nu mai poate lumea cea condamnată pe viață la crîșmă( sau iluzia ei, că de crîșmă nu-s bani)  sau la tot felul de iluzii ieftine, dar scumpe pentru că prețul lor te seacă de trai.

Sigur că știu. Sigur că lumea se-ncăpățânează de se-mbată cu iluzii, că-s pe degeaba, și cade-n deziluzii când vine tare din urmă realitatea. Și sigur că-n continuare d’€™aia nu mai poate lumea, de câte un rai mic, pe ici pe colo, și-o invitație la el. Și ce dacă, zic eu.

Adică vroiam să spun și m-am complicat, că de aia scriu, chiar dacă nu-i asta treaba mea. De-o realitate mai bună scriu, fezabil mai bună, și de-un rai mic. Poate se mai împiedică cineva.

Ah, și trebuia să pun diacritice, că așa-i limba mea, inventată într-un rai mai complicat, pe la marginea lui probabil. Dar m-am oprit. Trebuie să pun totuși diacritice, și o să pun, o să pun, dar mai stau, căci dacă mă gândesc mai bine, totuși, diacriticele nu s-au inventat în rai.

PS: Am pus. A doua zi 🙂

 

Lasă un răspuns

