Ioana Hincu

ABECEDAR New Wave. Săriți și votați altceva! Că praf ne fac….

In Solutii on Septembrie 17, 2014 at 5:36 pm

Titlu alternativ: Luați copiii și fugiți ! în munți, în lume, oriunde, în caz că nu votați și ies tot ăștia.

Aflu aici (pe link, de la Neculai Constantin Munteanu și Adriana Săftoiu) vești năpraznice despre cum învață copilașii zilelor noastre să citească.  “Abecedar dadaist cu larice” zice doamna Săftoiu.

https://www.facebook.com/neculai.munteanu.3/posts/10204256366801870?

http://adevarul.ro/educatie/scoala/abecedarul-dadaist-larice-1_54171ad70d133766a8279db5/index.html

Încep prin a spune că, în ciuda celor patru decade de când citesc, să dea dracii dacă știam  ce-i “larice” (din curte, de la mamaia, zice abecedarul; de la mamaia, țațo? serios? dar <bunică>, adică varianta literară, ce-avea?).

Dau și gugălesc repede, de-o căutare. Dex online NU mă edifică, ci mă aruncă-n beznă și oarecare depresie; nimic nu știu: larice= LÁRIȚĂ, plus forma latinească, LARIX.

Din epicentrul depresiei lexical-culturale, totuși, îmi zic: să fii tu al naibii Romulus-si-Remus-fiul-vulpii-fost-rector-decan-SNSPA-politruc-analfabet-agramat, dacă mă las. Nu mă las! Eu vreau să știu ce-i aia larice/larix. Nici nu-s sigură cum se articulează hotărât, cum se declină (probabil ca pitulice), căci DEX zice că-i  substantiv feminin de fapt: o larice, două larici, laricea din curtea lu’ mamaie, dădui foc laricei, frunzele laricelei mele, ooo, tuuu, laricea mea, ce-mi facuși, măi pricopie, cu ea, măi mamifer năuc….

Revenim. Eu vreau să știu ce-i aia.

Și vreau pentru că  merit (reclamă la L’€™Oreal parcă). Și vreau pentru că pot (reclamă Adidas torsion). Pentru că am iPhone, sic! sic!sic! Viorele, că am peste 40 de ani, la fel ca tine, boule (fără să am averile tale și  ale lu’ socră-tu, că n-am servit nimic de la stat, nici măcar salariu, vreodat’), NU AM 6 ani ca ăia mici de n-au manuale și nici bani de ele; există zone rurale în care n-au nici încălțări să meargă la școală. Și  am (sîc!sîc! sîc!) și trafic performant pe device-ul portabil, care trafic/abonament mă ruinează, dar asta-i altă treabă (a mea, îmi trebuie la muncă, de aia am).

Așa că iau calea hi-tech la purtător și merg mai departe. Umpic ascuns în decor, un sinonim: LÁRIȚĂ =ZÁDĂ= zeádă în Oltenia (haida lele!), la Panțu îi zice ZAD, la Bacău îi zice ZÁDRĂ, botaniștii îi zic Larix sibirica, Larix decidua. Carevasazică un copăcel, un soi de brad. Serios acum: BRAD ce avea? Adică prima opțiune din limba (literară) română. Că doar n-or stăpâni ăia  mici tot lexicul comun, consacrat.

Acu’, mai rămâne să-i învețe de Crăciun să cânte “Oh, larice frumoasă/ Oh, zadă frumoasă/ Oh, zad frumos, că așa-i zice la Panțu/ Oh, tu conifer multiregional”. Mai bine Oh, tannenbaum și-un oftat.

În fond, într-un fel l-am nedreptățit pe Romulus -Remus  ăsta, vulpea învățământului autohton, și pe frații lui ratoni din parlament (Frații ratoni de Sadoveanu, glumă TimesNewRoman dedicată ministrului Pricopie, în loc de Frații Jderi, să ne-ntelegem).

Poate că-i mai bine să n-aibă copiii abecedar. Poate că momentan nici să citească n-ar trebui să învețe la școală. Mai bine, care aveți copii de vârstă școlară, fugiți cu ei în munți și-i învățați să citească acasă.

Nu de alta, dar ăștia, Frații  Ratoni PSD(mii de mulțumiri și  lu’ Cati Andronescu, mama-raton) de Michael Jackson (urmașul ușor întunecat al lui Sadoveanu) îi fac praf și pulbere la cap, cu programa și cu abecedarul. Îi  tâmpesc în frunte cu Remulus-politrucul-fost-rector-fost-decan-SNSPA, despre care Sebastian Lăzăroiu zicea deunăzi la tv că-i băiat bun și nu faptul că-i incult și agramat e problema sa.

Nu domnule Lăzăroiu, nu-i băiat bun, nu-i doar un biet inginer (adică inginerul e scuzabil să fie agramat și de o incultură crasă, deși e bacalaureat?), și nu e nimic scuzabil din ce spune și face. Unde nimic înseamnă nimic. Remulus asta, vulpes vulpes, acest mamifer cu ascendență în familia Canidae incerte, fruntea guvernamentală a învățământului nostru etatizat, este ditamai cadrul universitar la școala de politruci inculți și agramați ai patriei. Ia uitați  aici CV:

http://www.comunicare.ro/profesori/cv/pricopie_remus/rp_cv.pdf

http://en.wikipedia.org/wiki/Remus_Pricopie

Pe această notă vesel-disperată (că ce ne-a mai rămas?), am încălecat pe-o șa, și v-am spus povestea mea, am și versificat fără să vreau, hop ș’așa!

Ba nu, mai am ceva de zis. Mă bântuie conu Leonida și  vorba aia: ““scoală, cocoană, și te bucură, că ești și dumneata mumă din popor; scoală, c-a venit libertatea la putere!”. Pe de altă parte, mă bântuie și replica ailaltă: “Câtă vreme sunt ai noștri la putere, cin’ să stea să facă revuluție?”  Păi cum cine?! Aș zice că noi. Adicătelea sculați frate și votați altceva, că praf ne fac ai lu’ Ponta. Nu doar pe noi, ci, uite, și pe copilași.

  1. Domnul Romulus Vulpopie e un mic dobitoc. Trebuie sa facem totusi dreptate laricelui 🙂 In calitate de inginer silvic trebuie sa-mi dai voie să-ti explic: laricele este un conifer care are particularitatea ca isi pierde frunzele iarna (spre deosebire de restul coniferelor).

    Luand in discutie textul din abecedar care mentioneaza ca „neaua e rece” putem concluziona ca un arin – o specie de foioase – nu ar fi putut fi nicicand confundat cu un brad (sau alt conifer) pentru ca arinul nu are frunze iarna, in timp ce bradul da. Asta face bradul eligibil pentru cantecelul de Craciun – „o brad frumos” e perfect posibil in decembrie, in timp ce „o arin frumos” nu prea merge caci la vremea aceea arinul arata ca o matura de nuiele 🙂

    Pe cale de consecinta singurul conifer care poate fi confundat iarna cu o specie de foioase este laricele. Iar textul din abecedar este probabil lectia in care se preda copiilor grupul de litere „ce” – bag seama ca multe cuvinte il contin (larice, Marcela, Mircea, ceai, cern, rece).

    • Domnule Sfirlogea, nu pot decat sa va cred, multumindu-va totodata pentru informatia competenta si dreptatea coniferului.

      Asta cu convingerea ca ati sesizat ironia din sugestia mea privind cantecelele de Craciun pe stil nou. Nu de alta, dar traim intr-o lume in care realitatea putin mai conteaza si imposibilul este o posibilitate cotidiana. De exemplu, in multe tari crestin-occidentale, de frica gardienilor corectitudinii politice multiculturale (sa nu aducem vreun afront necrestinilor, in special taietorilor jihadisti de capete; cine ar fi crezut ca vom ajunge sa le menajam orgoliile demente la noi acasa? cat de posibil parea acum 30 de ani?), urarile de Craciun nu mai au legatura cu Craciunul, ci sunt impersonal-nebuloase. De tip „season greetings” – adica bine-bine, season-season si greetings-greetings, dar care season si care greeting?

      Prin urmare, ce mai conteaza ca laricea (va rog, fiti riguros, adica uitati ce-ti fi invatat dvs temeinic la facultate, caci DEX ne spune ca-i substantiv feminin) cheleste sarmana iarna, printre atatea imposibilitati posibile si nebuloase…

      Totodata, cum spuneam si ante-comentatorului care s-a simtit insultat prin transfer succesoral (tatal dumnealui era cercetator in silvicultura, iata), brad, totusi, ce-avea? Sau Ana are mere, Barbu are pere, vorba lui Neculai Constantin Munteanu, ca asta nu-i abecedar silvic, nici botanic 🙂

      Sanatosi sa fim, sa le putem noi explica astora mici cimiliturile pe care le invata la scoala, ce pe cea din urma nu ne mai putem baza….

  2. laríce, larici, s.f. – (bot.) Brad roșu, brad de vară (Larix decidua); zadă (Borza 1968: 96). Rezervația de larice de la Coștiu (com. Rona de Sus) cu o suprafață de 0,7 ha, este zonă protejată prin L. 5/2000. – Din it. larice, lat. larix, -cis (DEX).

    • Stimate Cindrel-Viorel Ovni Lupe,

      Daca n-ati fi asa de insistent (pe mai multi pereti virtuali, pe unde apucati; pesemne ca v-ati inflamat), m-ati face sa zambesc si gata. La atatea sminteli, ce mai conteaza una….

      Dar insistati. Asadar, sa nu va las macinat, needificat:

      V-as sugera sa faceti ceva (aparent) inedit si terapeutic inainte de a comenta, in special public: sa ganditi. Desigur, dupa ce aveti amabilitea sa cititi (cu atentie) textele (inclusiv de pe linkurile indicate). Apoi, de ce nu, daca va mai tin puterile, sa empatizati (faceti apel la memorie) cu copilul de 6 ani, nealfabetizat. Nu de alta, dar la acelasi text (distribuit de altcineva, in alta parte, mi s-a atras atentia) ati comentat, citez: „Adicà, Tata care era cercetàtor stiintific în silviculturà era incult, fiindcà spunea „larice” … eh, dacà spune madam Sàftoiu si o aprobà si doamna Hâncu, nu-mi dà mâna sà le contrazic…” (apropo, mi-ati citit/ortografiat gresit numele; probleme cu cititul, notez)

      Aveti probleme, domnule. Suferiti pesemne de ceva egocentrism asezonat cu mania persecutiei – nu era vorba despre dvs, nici despre tatal dvs. De unde si fractura logica, acest soi de analfabetism functional bizar (altfel nu se justifica la etatea si, zice-se, rafinamentul dvs intelectual) care va impiedica sa pricepeti ce zic eu, ce zic oamenii citati (unul mi-e simpatic, celalalt antipatic, va las pe dvs sa ghiciti care; pe mine insa onestitatea intelectuala ma face sa citez ambele argumente), si sa corelati util cu realitatea. In fine, se mai intampla, da-i pacat ca insistati.

      Sa va mai dau un incidiu ajutator? Iaca:

      Nu-i vorba de abecedarul silvicultorului, nici de abecedarul botanistului pasionat, nici de al lingvistului aplicat. Aici vorbim de sarmanul copil de clasa I, care abia invata sa citeasca. Acu’, zic ca ar fi culmea sa studieze copilul abecedarul cu DEXul in fata (la abecedar merge cu referinte simple, grafice, mai tineti minte? gen „Ana are mere”; gen „bradul pe care il impodobesc parintii vostri de Craciun”). Sau, in fine, o fi altfel in logica fracturata a poetului frantuzit (aici as putea empatiza cu dvs, poezia si arta nu exceleaza in logica si realism). In fond, poate ca asta-i mersul firesc intr-o lume anapoda (de care arta si poezia nu-s straine), plina de doctoranzi agramati: intai doctoratul, dupa aia abecedarul, si gradinita le pensie.

      Ma rog, in incheiere (caci eu chiar am incheiat cu dvs; m-ati edificat pana pe lumea cealalta; trist), va doresc, sincer, sanatate, daca altceva nu se poate. V-as dori si fericire, caci vedeti, cu trecerea vremii, pe masura ce trupul se subrezeste, se spune ca mintea se intelepteste, insa asta nu-i adevarat decat in cazurile fericite. Doar ca ‘geaba va doresc eu, daca nu vreti dvs. Sau, cine stie, poate ca nu puteti, poate ca nu vrea Dumnezeu, ce stiu eu….

Lasă un răspuns

