Ioana Hincu

Educatie, constitutie, doua palate si dileme cetatenesti

In Dubii on Decembrie 30, 2014 at 3:49 pm

La sfarsit de 2014

Faptele

 1.La Palatul Cotroceni. In prima saptamana de mandat prezidential, al „lucrului bine facut”, pe 22 si pe 29 decembrie 2014, Premierul a facut vizite la Cotroceni, la invitatia Presedintelui. De aflat am aflat de pe facebook, nu de pe site-ul Presedintiei sau de la Departamentul (prezidential) de Comunicare; dupa ce a sarit in sus presa si opinia publica, tocmai ieri, au aparut vreo 6 comunicate oficiale deodata, copy/paste la textele de pe facebook. Ce-au discutat la prima intrevedere n-am aflat nici pana acum. Temele (nu si concluziile) discutiilor de la a doua intalnire, le-am aflat, intr-un tarziu, de pe site-ul institutiei prezidentiale. In schimb, dupa prima vizita (care nici acum nu figureaza pe agenda oficiala a Presedintelui, ci doar pe pagina facebook), Viorel ne-a asigurat ca totul a intrat in normal. (well… imi intelegeti curiozitatea, raportata la cum intelege Victor Viorel normalitatea)

2.La Palatul Victoria, luni, 29 decembrie, pe ordinea de zi aveam (de ce nu ne surprinde?) interesele si urgentele personale ale premierului (in cel mai fericit caz ar fi fost ale gastii lui de partid). Viorel isi pregateste o Ordonanta de Urgenta pentru el, ca sa scape basma curata, nesanctionat de lege pentru plagiatul cu doctoratul, adica pentru furt intelectual. Aceasta Ordonanta de Urgenta modifica Legea educatiei.

3.Ce zice constitutia?

 3.1. Ca legea educatiei este lege organica -art. 73 alin. (3) lit. n)

 3.2. Ca “Parlamentul poate adopta o lege specială de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonanţe în domenii care nu fac obiectul legilor organice.”art. 115 alin (1) si ca “Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţă numai în situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, având obligaţia de a motiva urgenţa în cuprinsul acestora.” Art. 115 alin (4)

 In raport de asta, faptul este ca:

 -URGENTA, raportata la interesul public, general (ca legile asta sunt, reglementari cu carácter general, motivate de interesul general) NU EXISTA; “urgentele” lui Viorel nu se incadreaza aici, nu de aia-i premier cu delegare legislativa, ca sa-si dea legi pentru el; DECI ORDONANTA DE URGENTA N-ARE JUSTIFICARE LEGALA/CONSTITUTIONALA IN SPETA

 -GUVERNUL NU POATE FI ABILITAT SA MODIFICE LEGEA EDUCATIEI PRIN ORDONANTA. Constitutional vorbind.

4.In campania electorala si-n discursul de investitura, Presedintele in functie ne-a spus ce importanta-i educatia pentru societatea noastra, cum se va lupta el s-o imbunatateasca, si cum spera ca la finalul mandatului sau (peste 5 ani adica) sa avem o Romanie cu alte mentalitati si alta educatie.

5. In Constitutie, art. 80 (Rolul presedintelui) alin (2) ne spune ca “Preşedintele României veghează la respectarea Constituţiei şi la buna funcţionare a autorităţilor publice. În acest scop, Preşedintele exercită funcţia de mediere între puterile statului, precum şi între stat şi societate.” Ceea ce, de asemenea, Presedintele ales si-a asumat nu doar in campanie, ci si in declaratii publice ulterioare, ce-i drept, mai mult in presa straina si pe facebook.

Intrebari si dileme cetatenesti, in raport de aceste imprejurari de fapt si de drept (constitutional)

 Cand mie-mi spune Victor Viorel Ponta, in urma primei intalniri oficiale cu Presedintele ales, ca “totul a intrat in normal”, imi vine sa m-arunc in primul avion, sa fug din tara. In Congo, in Laponia (desi nu-mi place frigul), unde s-o nimeri. De viziunea premierului si sefului PSD, Victor Ponta, asupra normalitatii m-am lamurit pana peste cap in ultimii trei ani.

 Cand Premierul si Presedintele proaspat investit se intalnesc de doua ori intr-o saptamana, la Cotroceni, sa discute, in numele celor doua componente ale puterii executive, “prioritatile guvernarii, actualitatea politico-economica si perspectivele colaborarii institutionale intre presedintie si guvern.”, cand eu, cetatean, si presa aflam asta de pe facebook, NU de pe site-ul oficial al Presedintiei, de la Departamentul de Comunicare (parte a institutiei prezidentiale, cu atributii institutionale, asumate legal si contractual de catre consilierii prezidentiali cu rang si responsabilitati de demnitari – ministri si secretari de stat), iar intre timp Viorel isi face de cap linistit, de la butoanele guvernarii, comitand noi abuzuri de putere, anticonstitutionale, pe mine ma bantuie urmatoarele dileme:

Ce-o intelege Presedintele ales din atributiile sale constitutionale, de paznic („veghea” constitutionala asta inseamna) al respectarii Constitutiei si bunei functionari a autoritatilor publice?

Ce-o intelege Presedintele ales din functia (constitutionala) de mediere intre Palate (puterile statului)?

Ce-o intelege Presedintele ales din functia sa (constitutionala) de mediere intre stat (puterile statului) si societate?

Ce-o intelege Presedintele ales prin schimbari de mentalitate? Ce-o intelege Presedintele ales prin educatie, aia care urmeaza sa scoata patria din saracie si sa salveze societatea de la dezintegrare?

Dar, mai ales, cum urmeaza sa rezolve problemele astea in urmatorii 5 ani? Are un plan? Il avea, eventual, si inainte de a se alege, in campanie, cand promitea toate lucrurile astea? Dar cand ne-a vorbit (29 de minute) de la tribuna Parlamentului, hotarat, cu ocazia depunerii juramantului?

Nu in ultimul rand, ma intreb ce-o intelege Departamentul de Comunicare al Presedintiei din toate astea? Dar din functia (de comunicare institutionala) pe care o are?

 Si, in fine, de transparenta, Presedintele si Departamentul sau de Comunicare au auzit? Dar de relatia dintre transparenta in modul de exercitare a puterii publice, pe de o parte, si increderea populatiei, pe de alta parte? Populatie careia ii mai zice si electorat, cel putin atunci cand alesii isi amintesc, o data la cativa ani,  ca electoratul (nu partidul sau amicii) ii alege. Adica ii investeste si mandateaza cu putere de stat. Ii mandateaza sa lucreze pentru el, pentru electorat, si functie de ce au promis, in relatie transparenta si permanenta cu electoratul, nu asa de capul lor, plutind prin turnurile de fildes ale diverselor palate – asta isi mai amintesc, oare, de acum o luna si jumatate, cat a trecut de pe 16 noiembrie?

 Pana la acest moment, fata de imprejurarile de fapt, de drept enumerate, si fata de tacerea/nedezmeticirea prezidentiala, cetateanul din mine poate trage, de bun simt, o singura concluzie de etapa: ca nici Presedintele, nici sfatuitorii lui n-au priceput (inca) nimic din toate cele enumerate. Unde nimic inseamna nimic.

Pastram totusi o speranta: ca aceasta stare de fapt (sa nu zic degrigolada) prezidentiala-i temporara. Desi…. Daca lucrurile astea le pricep eu, simplu cetatean, si le pricepe (deja, da!) o parte consistenta din electorat, si cam toata presa cu acoperire nationala (asa, cum e ea, vai de ea) se pune fireasca-ntrebare: cum naiba de nu pricep tocmai Primul Ales al Neamului si specialistii/consultantii domniei sale?

Ei, si uite, in fata acestei ultime intrebari ma ia cu fiori pe sira spinarii: daca ei sunt ultimii care inteleg, cum vor gestiona, de la primul si cel mai inalt nivel de reprezentare nationala, politica interna si externa a unei tari intregi, medierea interinstitutionala, relatia cu societatea, la vremuri relativ grele? Au macar vreo idee? Dar in campanie aveau? Dar in luna si jumatate scursa de la alegeri incoace?

Epilog. Sorcova Cotrocenilor.

Asadar, Liebe Klaus si indragita literata Tatiana, primiti cu sorcova cetateneasca? Adica ne dati ori nu ne dati vreo explicatie in sensurile enumerate? Despre ce faceti. Despre ce aveti de gand sa faceti. Despre cum aveti de gand sa faceti. Ca n-ar trebui sa fie secret. Iar pana acum trebuia sa fiti gata cu planul general – nu, ala din discurs nu corespunde definitiei; alea-s idealuri si motivationale, nici macar obiective clare – si cu explicatia. De fapt din campanie ar fi trebuit sa fiti, iar acum sa fi trecut doar organizat la treaba si sa ne comunicati. Lucrul bine facut asa s-ar fi facut. In fine, nu asa s-a facut. Dar cat va ia sa va adunati (mintile)? O luna jumate (de la alegeri incoace) pare-se ca n-a fost de ajuns. Atunci cat? Hai, propuneti voi un orizont de asteptare rezonabil, iar noi (daca ni-l aduceti la cunostinta) il acceptam ca termen de gratie (pentru erori, gafe si regrupari scuzabile). Ca lucrul serios asa se face.

Nu de alta, dar in caz ca v-a scapat, sa reluam cateva idei principale, care pot fi usor rezumate la trei:

 1.Victor Ponta nu s-a schimbat, ca n-are cum. El este ce este, acest tip de sociopat, care asa a fost educat: https://ihincu.wordpress.com/2014/10/16/pericolul-ponta-mai-mare-decat-se-ntelege-semnificatia-acestor-alegeri/ De unde ar merita sa retineti (ceea ce se pare ca n-ati inteles) despre semnificatia votului din 16 noiembrie:

“Aceste alegeri prezidențiale au implicații mai mari decât notez că realizează populația și liderii de opinie, majoritatea. Alegerile astea sunt despre opțiunile și complicitățile noastre pe termen lung. Nu, alegerile prezidențiale 2014 nu sunt niște alegeri oarecare. Sunt definitorii și cruciale. Sunt corolarul a 25 de ani de libertate prost sau bine înțeleasă.” Restul explicatiei pe link si n-ar strica sa cititi si sa reflectati, stimate Klaus si colaboratorii. Daca nu de altceva, macar pentru ca electoratul vostru, cel care a facut diferenta aia uriasa in turul 2, a inteles, si a demonstrat ca a inteles pe 16 noiembrie. Mai ramane sa intelegeti si voi.

2.Victor Ponta este, in continuare, de trei ani incoace, seful Guvernului si partidului care detine majoritatea parlamentara. Si abuzeaza de ambele puteri in continuare, dupa cum ne-a obisnuit.

3.Sper ca prin schimbari de mentalitate si educatie (care pot fi cel mult initiate, nu implementate si desavarsite in 5ani), administratia prezidentiala n-a inteles mult clamata (de PSD si de PNL) “debasificare” a tarii si institutiilor statului. Sper. Si ca mine majoritatea celor care Iohannis au votat, mai ales in turul 2. In caz ca nici asta nu s-a intelees la Cotroceni (si pare ca nu s-a inteles).

In asteptarea raspunsurilor corespunzatoare promisiunilor  electorale, discursive, si dupa cum se cuvine unei colinde cetatenesti,  la anu’ si la multi ani! va doresc. Dar nu asa, ci altfel.

 

Update:

Pentru cetateni: semnati va rog aceasta petitie, impotriva modificarii legii educatiei care va face posibil ca „doctorii” in stiinte sa poata renunta la titlul de doctor fraudulos obtinut, fara sanctiuni legale si raspunderi juridice. http://civitas.dogaru.net/nu-modificarii-legii-educatiei-care-va-face-posibil-ca-doctorii-sa-poata-renunta-la-titlul-de-doctor/

Pentru Cotroceni, alt fel de sorcova, apropo de abordari si strategii institutionale si de comunicare: Cristian Campeanu, Romania libera, despre datoria de a fi „conflictual”, in 2015, si de ce  (provocarile institutionale se va confrunta presedintele la anul)  http://www.romanialibera.ro/opinii/editorial/in-2015–iohannis-are-datoria-sa-fie-%E2%80%9Econflictual–chiar-cu-riscul-suspendarii-362476. Articol care se incheie asa: „Președintele Iohannis are planuri ambițioase pentru România dar pentru ca acestea să reușească este obligat să își ducă propriile bătălii politice sângeroase, adică să devină „conflictual”. Stilul în care se poartă conflictul trebuie să difere de cel al lui Băsescu, pentru că Iohannis este mai sobru, mai reținut, mai rece și mai discret dar el trebuie purtat. Mult supraevalualtul consens politic n-a adus niciodată nimic bun, numai stagnare și corupție.”  

Anunțuri

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: