Ioana Hincu

Incorect Politic despre mitul integrării islamului în alte culturi și civilizații (II) Tribalismul.

In Solutii on Aprilie 10, 2016 at 10:13 pm

Cultura sociala a islamului este fundamental opusa celei occidentale. Nu doar valorile religioase sunt diametral opuse – religia mahomedana versus crestinism – ci si norma sociala de baza. Este o realitate cu care e timpul sa va familiarizati. De ce? Pentru a intelege de unde esecul integrarii islamului in cultura europeana si nordamericana, si care ar fi solutiile de perspectiva – in niciun caz cele actuale, progresist-multiculturale.

Nu. Nu este vina civilizatiei occidentale si democratice, nici a crestinismului, ca integrarea si modernizarea islamului a esuat. Decat, poate, vina si responsabilitatea acelor occidentali  (crestini sau atei)  care, in loc sa se angajeze onest, curajos si programatic intr-o dezbatere (sau sa-i spun razboi?) de argumente, practici si idei, in numele adevarului istoric si diferentelor obiective dintre cele doua religii si civilizatii, au preferat sa acomodeze islamul si jihadul in propriile lor tari, tolerand sau perpetuand minciunile multiculturale si corecte politic – “islamul e pace”, “toate culturile si religiile sunt la fel”, samd.

Ultima suta de ani – ma refer la perioada de la destramarea Imperiului Otoman pana azi – a probat ca islamul este incompatibil cu democratia. Si asta in ciuda eforturilor considerabile si suportului constant din partea marilor puteri occidentale de a sprijini crearea de statele arabe moderne in zona Orientului Mijlociu si de a le pacifica. In ciuda includerii lor in Organizatia Natiunilor Unite, facandu-le (sau mai degraba incercand in zadar sa le faca) partase la Carta si Declaratia Universala a Drepturilor Omului. In mod consecvent, Liga Araba si statele islamice au rezistat acestor principii si eforturilor de democratizare.

Singura alternativa “moderna” la teocratie, pe care unele statele islamice par sa o fi acceptat in parte, a fost si a ramas o forma bizara de marxism, cu specific religios si cultural musulman – bizara pentru ca, de exemplu, nici nu poate fi vorba de mult clamata egalitate marxista intre barbatul si femeia proletara, sau de renuntarea/separarea totala dintre legea si autoritatea seculara, pe de o parte. si cea religios-musulmana, pe de alta parte. Insa apropierea islamului de marxism (sau nazism) n-ar trebui sa fie o supriza: ideologiile si practicile totalitare se atrag. De aceea marxismul si islamismul merg de minune impreuna, ambele fiind si ramanand sisteme ideologice antidemocratice, cu inamici comuni: crestinismul, liberalismul clasic (de dreapta) si capitalismul; altfel spus, libertatea individuala inteleasa si practicata dupa principiile etice, politice si economice de dreapta – este un fapt, nu propaganda.

Azi ne oprim la aspectul social care face islamul neintegrabil in cultura si civilizatia Occidentala actuala: tribalismul.

In acest sens, va supun atentiei un articol recent semnat de antropologul Philip Carl Salzman – profesor de antropologie la Universitatea McGill, Montreal; doctorand al Universitatii din Chicago in 1972; cercetari pe teren in Baluchistan (Iran), Rajastan (India) si Sardinia (Italia). Domeniul sau predilect de cercetare este schimbarea sociala. Salzman este colaborator al Middle East Forum si autor al cartii Cultura si Conflict in Orientul Mijlociu (2008).

 In toamna lui 2011, incercand sa clarifice esecul anticipabil al “primaverii arabe”, Salzman scria, intr-un eseu intitulat Why is Middle East the way it is?:

“iata trei reguli dogmatice care guverneaza relatiile sociale din Orientul Mijlociu: ai incredere numai in neamul tau (in sensul de rude); intotdeauna aliaza-te cu cel mai apropiat impotriva celui mai indepartat; nu avea niciodata incredere in stat. Bine, veti intreba, dar “de ce aceste reguli si de unde vin?” Raspunsul istoric este ca fundatia culturala a Orientului Mijlociu Islamic este cultura triburilor de beduini.”

In luna martie a anului curent, autorul reia ideea, mai pe scurt si cu referinte de actualitate imediata, in articolul urmator (cu traducerea libera mai jos):

http://www.meforum.org/5924/tribalism-middle-east

 

 

Tribalismul conduce la Violența Orientului Mijlociu

Philip Carl Salzman 25 martie 2016

Aruncati o privire asupra relatarilor recente din luma araba si veti observa un neobisnuit numitor comun. Guvernul Egiptului “se lupta sa adune triburile din Sinai” titreaza Reuters, in timp ce titlurile din Gulf News relateaza ca fostul presedinte yemenit Ali Abdullah Saleh “se teme ca triburile vor deveni loiale” succesorului sau, Abd Rabbo Mansour Hadi. Oxford Research raporteaza despre natura “locala, tribala si fragmentata” a militiilor [islamice] din Libia. CNN se ocupa de misiunea fortelor speciale ale SUA de a “insoti fortele tribale, arabe si kurde” in Siria. De la BBC aflam ca “in Falluja au loc ciocniri intre triburile iraquiene si jihadistii ISIS”. Cotidianul The National al Emiratelor Arabe Unite observa cu mandrie “influentele tribale si militare” din colectia primavara/vara 2016 a designerului Huda al Nuaimi.

Ok, v-ati prins: tribalismul e la ordinea zilei in lumea araba. Si in timp ce a devenit mai notabil odata cu colapsul si slabirea guvernelor arabe din ultimii ani, tendinta nu este noua. Aceleasi triburi arabe de beduini care au acceptat si raspandit Islamul cu sabia au insuflat in regiune o cultura profund tribala, cu impact asupra oricarui aspect al vietii sociale, de la relatiile de familie la guvernanță si conflict.

Cultura profund tribala a lumii arabe influenteaza totul, de la relatiile de familie la guvernanță  si conflict.

Afilierea tribala se bazeaza pe descendenta dintr-un stramos de sex masculin comun; toti descendentii se considera ca impartasesc interese comune si au obligatia de a se solidariza unii cu ceilalti. Descendentii altor stramosi se considera ca au interese diferite si sunt vazuti ca oponenti, uneori inamici.

Cel mai important principiu al vietii tribale este loialitatea absoluta fata de grupul genealogic vis-à-vis de alte grupuri de acelasi tip si dimensiune: clan versus clan, trib versus trib, confederatie versus confederatie, secta versus secta, musulmani versus necredinciosi. Oamenii Orientului Mijlociu cred ca pot conta numai pe propriul grup pentru a-si proteja interesele. Ei inteleg foarte bine motto-ul “toti pentru unul, unul pentru toti”. Acest principiu este fundamental gandirii tribale in asa masura incat, pentru cei mai multi, este o prezumtie indiscutabila a vietii.

Oamenii tribului primesc onoruri pe baza indeplinirii obligatiilor fata de trib. Aceste caracteristici tribale formeaza premisele si atitudinile de baza ale oamenilor Orientului Mijlociu care au mostenit fundamentele culturale de la beduini. Islamul, ridicandu-se prin adoptarea lui de catre beduini, reflecta structurile tribale ale vietii, in special in cadrul opozitiei dintre musulmani si necredinciosi.

Cand cei din Orientul Mijlociu privesc la lumea lor din ce in ce mai haotica si decid cum trebuie sa reactioneze, se gandesc imediat la grupul de rudenie de care depind in orice, si la alte grupuri de rudenie cu care sunt prin natura lor structurala oponenti sau potentiali inamici, si de la care nu pot astepta nimic bun. Opozitia, rivalitatea si conflictul sunt vazute astfel ca facand parte din natura vietii sociale. Succesul, puterea, bogatia si mai ales onoarea deriva din triumful asupra grupurilor de opozitie. Esecul de a triumfa inseamna pierderea puterii, bogatiei si, mai presus de toate, a onoarei.

Orientului Mijlociu Arab ii lipsesc instrumentele culturale pentru a construi state incluzive, unificate.

 Conflictul omniprezent si continuu – dintre clanurile, triburile si religiile Orientului Mijlociu – este manifestarea acestei culturi. Istoria Orientului Mijlociu este un amplu dosar de conflicte si stramutari, expansiuni si cuceriri tribale, de invazii si inlocuiri dinastice. “Arabii nu se afla intr-o stare mizerabila; ei se afla intr-o stare tribala, si fac ce fac din vremuri imemoriale: se cuceresc unii pe ceilalti, cerand supunere, si traind intr-o stare de razboi perpetuu”, scrie analistul Hussain Abdul – Hussain. “Singura diferenta acum este ca arabii se bat pentru feuda lor in orase, si la TV si in social media, in loc sa o faca in deșert.”

Orientului Mijlociu arab ii lipsesc uneltele culturale pentru a construi state incluzive, unificate. Si Occidentul a cunoscut rasturnari violente timp de milenii inainte sa inceapa stabilizarea si acceptarea principiilor organizarii moderne, precum constitutionalismul si domnia legii din ultimele sute de ani. Din pacate, sunt prea putine semne ca Orientul Mijlociu va urma acest exemplu curand.

 

Prima parte a articolului Incorect Politic despre mitul integrarii islamului in alte culturi si civilizatii (I), insotit de alte opinii competente, de natura politico-religioasa, si de alte relatari la zi, aici:

https://ihincu.wordpress.com/2015/10/19/incorect-politic-despre-mitul-integrarii-islamului-in-alte-culturi-si-civilizatii/

Despre ingrijoratoarele afinitati tematice ale Stangii postmoderne occidentale cu islamul, respectiv despre tribalismul, contra-tribalismul si post-tribalismul Stangii actuale, puteti citi aici (articol din 2013):

https://ihincu.wordpress.com/2013/09/24/stanga-actuala-un-amestec-straniu-de-modern-post-modern-si-salbatic/

Pentru cei interesati sa inteleaga mai multe despre religia si cultura sociala a islamului, si cum s-a ajuns la actualul conflict (terorist) cu lumea occidentala, aveti in continuare cateva articole initiatice. Din seria intitulata “Sa intelegem religia pacii si jihadul”, primele 7 parti, plus alte actualitati:

 Partea I Iluzii, matre, minciuni, corectitudini politice

https://ihincu.wordpress.com/2015/01/10/sa-intelegem-religia-pacii-si-jihadul-i/

Partea a II-a De la Mecca la Apocalipsa. Jihadul clasic

https://ihincu.wordpress.com/2015/01/13/sa-intelegem-religia-pacii-si-jihadul-ii-de-la-mecca-la-apocalipsa-jihadul-clasic/

Partea a III-a Jihadul contemporan si delirul multicultural

https://ihincu.wordpress.com/2015/01/17/sa-intelegem-religia-pacii-si-jihadul-iii-jihadul-contemporan-si-delirul-multicultural/

Partea a IV-a Terorismul musulman este fundamentat coranic

https://ihincu.wordpress.com/2015/02/23/sa-intelegem-religia-pacii-si-jihadul-iv-terorismul-musulman-este-fundamentat-coranic/

 Partea a V-a Incorect politic, despre terorism si religie

https://ihincu.wordpress.com/2015/08/29/sa-intelegem-religia-pacii-si-jihadul-v-incorect-politic-despre-terorism-si-religie/

Partea a VI-a Profetul razboinic

https://ihincu.wordpress.com/2015/09/21/sa-intelegem-religia-pacii-si-jihadul-vi-profetul-razboinic/

Partea a VII-a Profetul si teroarea. Patru istorii musulmane

https://ihincu.wordpress.com/2016/01/29/sa-intelegem-religia-pacii-si-jihadul-vii-profetul-si-teroarea-patru-istorii-musulmane/

Ce este marxismul cultural?

https://ihincu.wordpress.com/2016/01/31/ce-este-marxismul-cultural/

Criza refugiatilor este istorie musulmana versus fantezie occidentala

https://ihincu.wordpress.com/2015/10/01/criza-refugiatilor-este-istorie-musulmana-versus-fantezie-occidentala/

Singurul beneficiu al invaziei musulmane: lectia experientei

https://ihincu.wordpress.com/2015/10/28/singurul-beneficiu-al-invaziei-musulmane-lectia-experientei/ 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: