Ioana Hincu

Paștele creștin: o alternativă șocantă, încă prea puțin înțeleasă

In Dubii on Mai 1, 2016 at 4:34 pm

Nu, Pastele nu este sarbatoarea iepurelui de ciocolata si a fripturii de miel, dupa cum Craciunul nu este sarbatoarea shoppingului si a porcului. Atunci, ce-o fi?

Pastele crestin este despre speranta, bucurie, libertate, un nou inceput, alta lume si alt fel de oameni.

“Ideea crestina centrala este ca moartea lui Christos ne-a pus intr-un fel in acord cu Dumnezeu si ne-a dat un nou inceput” (Cainta desavarsita – Crestinism pur si simplu, CS Lewis)

Bine, dar cum? Pentru ce? se intreaba multi. Fireste: crestinismul e o religie complicata. Au trecut doua mii de ani si peste doua treimi din omenire – ba si multi crestini – inca n-au inteles: venirea, moartea si invierea lui Isus sunt despre speranta, bucurie, libertate si vesnicie. Despre alt fel de viata si un nou fel de oameni – mai senini, mai evoluati spiritual si moral – care au inceput cu El. CS Lewis se numara printre cei care au inteles:

“Crestinismul e o religie luptatoare” (Conceptii rivale despre Dumnezeu – idem)

“Unul din lucrurile care m-a surprins cand am citit pentru prima oara serios Noul Testament a fost ca se vorbeste atat de mult despre o forta intunecata in univers – un teribil spirit rau despre care se crede ca ar fi Puterea din spatele mortii, bolii si pacatului.[…]Crestinismul crede ca aceasta forta intunecata a fost creata de Dumnezeu, si ca a fost buna atunci cand a fost creata, devenind apoi rea. Crestinismul este de acord cu dualismul cu privire la faptul ca acest univers se afla in stare de razboi. Dar nu crede ca este vorba de un razboi intre forte independente. Crede ca este un razboi civil, o razvratire, si ca noi traim intr-o parte a universului ocupata de cel razvratit. Teritoriu ocupat de inamic – iata ce este aceasta lume” (Invazia – idem)

“Dumnezeu ne-a inventat asa cum un om inventeaza o masina. O masina este facuta sa functioneze cu petrol si nu va merge bine cu nimic altceva. Iar Dumnezeu a proiectat masinaria omeneasca sa mearga cu El […] ne-a lasat constiinta, simtul binelui si al raului;”

“Dumnezeu a creat fiinte care au libera vointa. Adica creaturi care o pot lua pe un drum bun sau pe unul rau. […] Iar libera vointa este ceea ce a facut raul posibil. De ce atunci le-a dat Dumnezeu oamenilor libera vointa? Pentru ca libera vointa – desi face ca raul sa fie posibil – este si ceea ce da valoare dragostei, binelui si bucuriei.[…] Si pentru asta creaturile Domnului trebuie sa fie libere” (Alternativa socanta – idem)

“Ma intreb daca oamenii care cer lui Dumnezeu sa intervina deschis si direct in lumea noastra isi dau seama despre ce va fi cand el va face acest lucru. Cand se va intampla acest lucru, va fi sfarsitul lumii. Cand autorul apare in scena, piesa de teatru s-a sfarsit. […] Atunci va fi prea tarziu sa mai alegi de partea cui sa fii. […] Timpul acela nu va mai fi al alegerii; va fi timpul cand vom descoperi cu adevarat de partea cui am ales sa fim, indiferent ca ne-am dat sau nu seama mai inainte. Acum, astazi, in clipa asta, avem sansa de a alege partea cea buna. Dumnezeu se tine deoparte ca sa ne ofere aceasta sansa. Nu va dura vesnic.”(Concluzia practica – idem)

“Nu are rost sa va lasati necajiti de catre glumetii care incearca sa ridiculizeze speranta crestina a “cerurilor” spunand ca ei nu vor “sa-si petreaca vesnicia cantand la harfa”. Raspunsul potrivit unor asemenea persoane este ca n-ar trebui sa vorbeasca despre carti scrise pentru adulti, pe care nu le pot intelege. Toate imaginile biblice [harfe, cununi, aur, etc] sunt, evident, simboluri folosite pentru a exprima inexprimabilul. Instrumentele muzicale sunt mentionate fiindca muzica este pentru multi oameni [nu pentru toti] lucrul din viata prezenta care sugereaza cel mai puternic extazul si vesnicia. Cununile sunt mentionate pentru a sugera ca cei uniti cu Dumnezeu pentru vesnicie impartasesc splendoarea, puterea si bucuria lui. Aurul este mentionat pentru a sugera vesnicia cerurilor (aurul nu rugineste) si valoarea lor. Oamenii care iau aceste simboluri in sensul literal ar putea tot atat de bine sa creada ca, atunci cand Christos ne-a spus sa fim ca porumbeii, El ne-a propus sa facem oua. […]

Speranta este una din virtutile teologale. Aceasta inseamna ca permanenta asteptare a lumii vesnice este o datorie a crestinului, si nu o forma de evadare din realitate (asa cum cred unii oameni moderni). Nu inseamna insa ca trebuie sa lasam lumea prezenta sa ramana asa cum este. Daca cititi istoria, veti vedea ca acei crestini care au contribuit cel mai mult la dezvoltarea lumii prezente sunt tocmai cei care se gandeau mai mult la lumea viitoare. Apostolii insisi care au pus pe picioare convertirea Imperiului roman, marii barbati care au cladit Evul Mediu, evanghelicii englezi care au abolit comertul cu sclavi, si-au lasat cu totii amprenta pe pamant tocmai pentru ca gandirea lor era indreptata spre ceruri. Crestinii au devenit ineficienti cand au incetat sa se gandeasca masiv la lumea cealalta. Tinteste spre ceruri si vei primi in dar si pamantul; tinteste spre pamant si nu vei primi nici pamantul, nici cerurile” (Speranta – idem)

Paste fericit! Si nu uitati: Hristos chiar a inviat. Pentru toate astea.

 

PS: Avea dreptate CS Lewis: pentru multi oameni muzica este expresia apropierii de Dumnezeu. Pentru ca de acolo vine, si Mozart stia prea bine:

 

Anunțuri

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: